
Sistemul de rulment magnetic activ de la SKF menține arborele rotativ în poziția de plutire/levitație prin aplicarea forțelor electromagnetice controlate pe rotor în direcțiile radiale și axiale.
Statorul (partea fixă) rulmentului magnetic radial are electromagneți, compuși de obicei dintr-un teanc de bobine de cupru laminate înfășurate în jurul polilor nord și sud. Un curent aplicat fiecărei bobine produce forțe de atracție pe piesele rotorului din fier laminat, astfel încât arborele din interiorul lagărului să ajungă în poziția de levitare. În funcție de aplicație, spațiul liber sau spațiul magnetic între stator și rotor este între 0,5 și 1,0 mm, astfel neproducându-se frecarea prin contact, uzura componentelor, și nici ungerea nu este necesară. În cazul rulmentului axial designul este similar, dar cu statorul și piesele rotorului din fier solid, mai degrabă decât laminat.
SKF oferă și alte tipuri de rulmenți magnetici. De exemplu, un rulment magnetic cu role conice, cu doar doi statori, care oferă atât forțe radiale cât și axiale pe arbore.
Senzorii de poziție brevetați de la SKF măsoară cu exactitate abaterile radiale și axiale ale arborelui. Pentru mașinile rotative ușoare, s-a găsit o soluție „cu mai puțin senzor”, care combină senzorul și electromagnetul într-un singur stator. Electronica de putere are un control digital pentru a furniza curenții electromagneților și pentru a menține arborele în poziția prestabilită. Controlul digital oferă rigiditate și amortizare optimizate și funcții specifice, ca echilibrarea automată.
Sistemul complet al rulmentului magnetic activ constă din:
· sistemul de monitorizare care oferă informații în timp real despre poziția arborelui, vibrații, curenți (sarcini), temperaturi, dar și alarme și managementul siguranței
· rulmenții auxiliari care susțin arborele în regim de stagnare, dar nu sunt în contact atunci când rulmenții magnetici sunt alimentați
· sursa de alimentare electrică care este asigurată de baterii sau de regenerare de la un motor de mare viteză, pentru a menține levitația magnetică în cazul unei defecțiuni a rețelei
Rulmenții magnetici SKF sunt potriviți pentru o mare diversitate de aplicații industriale și comerciale. Aceștia acoperă o gamă largă de capacități de încărcare, de la câțiva Newtoni pentru pompele turbomoleculare de vid ușoare și de mare viteză, până la rulmenți axiali cu peste 30 de tone pentru levitarea unor arbori de turbine de apă de 8 metri lungime. Electronica de putere corespunzătoare cu control digital este disponibilă de la câțiva amperi la 48 volți curent continuu până la 30 amperi la 300 volți curent continuu, așa cum se utilizează pe compresoarele de conducte de 30 MW. Designul acestor rulmenti SKF se concentrează pe robustețe, posibilitate de fabricare, durabilitate și oferă următoarele performanțe cheie:
– fiabilitate ridicată
– eficiență energetică ridicată
– lipsa uzurii componentelor mecanice, deci o durată de viață mai mare
– nu necesită întreținere
– ecologic, nu necesită lubrifiere și astfel se evită contaminarea
– funcționează la viteze foarte mari
– nu produce vibrații
– potrivit pentru diverse medii de procesare cu gaz sau vid, permițând proiectarea de mașini ermetice
– monitorizare puternică a stării de funcționare încorporată.
Lasă un răspuns